Stappen voor het doorlopen van een saunagang

Eerder legden we het verschil tussen een traditionele sauna en een infrarood sauna uit. Maar hoe werkt het als je vervolgens in bezit bent of gebruik maakt van één van de twee? Wij lichten de stappen van beide saunagangen toe.

 

 

Saunagang traditionele sauna

 

1) Een saunagang begint met een warme douche. Een goede hygiëne in een sauna is belangrijk en het kan beter transpireren bevorderen.

 

2) Zorg dat je je na de warme douche goed afdroogt. Wanneer je nat de cabine instapt wordt het zweten tegengegaan en gaat de functie van de sauna verloren.

 

3) Neem een warm voetenbad van ongeveer 5 à 10 minuten. Door het warme water wordt het lichaam op een hogere temperatuur gebracht en zo voorbereid op de warmte van de sauna.

 

4) Stap de sauna in en ga op een bank zitten. Leg een handdoek neer. Beginners nemen vaak op de onderste bank plaats, omdat het hier minder warm is dan op hogere banken. Het is mogelijk te zitten of te liggen, maar aangeraden wordt de voeten op gelijke hoogte als de billen te houden. Zo warmt het lichaam gelijkmatig op.

 

De minimale saunaduur is 6 minuten. De maximaal aanbevolen tijd is 15 minuten. Het is slim om de laatste 2 minuten te gaan zitten om zo duizeligheid tegen te gaan!

 

5) Veel mensen zijn in de veronderstelling dat na een sauna meteen een (koude) douche genomen moet worden. Niets is minder waar! Het is slimmer om eerst het lichaam langzaam af te laten koelen, bijvoorbeeld door even 5 tot 10 minuten buiten te gaan staan. Zo vullen de longen zich met koele lucht en verlaat de warmte langzaam het lichaam, zonder dat de poriën zich meteen sluiten en zo de warmte vasthouden.

 

6) Na de vijfde stap is het wél slim een koude douche te nemen. Het is vooral belangrijk het hoofd goed af te koelen.

 

7) De saunagang eindigt weer met een warm voetbad van 5 à 10 minuten, om het lichaam na de koude douche weer op temperatuur te brengen.

 

8 ) Voor herhaling van de saunagang, is het belangrijk eerst goed te rusten en genoeg te drinken om de vochtbalans op peil te houden.

 

Saunagang infrarood sauna

 

1) De saunagang van een infrarood sauna begint met een warme douche.

 

2) Wederom is het belangrijk je goed af te drogen voordat je de infrarood sauna instapt. Het lichaam transpireert beter als het droog is.

 

3) Stel de cabine op de gewenste temperatuur en tijd in. Vaak ligt de temperatuur tussen de 45°C en 65°C. De duur ligt rond de 20 à 30 minuten. Infrarood verplaatst zich horizontaal, ga dus zitten. Bij een infrarood sauna kan de deur open gezet worden om te ventileren.

4) Ook na het gebruik van een infrarood saunais het belangrijk om na afloop het lichaam eerst rustig af te laten koelen. Stap even naar buiten voor wat frisse lucht.

 

5) Neem een koude of warme douche. Allebei goed, zolang het water niet te heet is!

 

6) Drink genoeg water en ga 10 minuten liggen. Zo krijgt het lichaam de kans om goed uit te rusten.

Laat een bericht achter

Je emailadres zal niet gepubliceerd worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd.

*

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>