Bezoekje aan de infraroodsauna

Ga je wel eens naar een wellness-resort met infraroodsauna’s of heb je zelf een privé infraroodsauna? Wij geven je dan graag een aantal tips om het maximale uit je rondje in de infraroodsauna te halen én optimaal te kunnen genieten.

 

infraroodsauna

Begin met een douche

First of all: ga de infraroodsauna niet in met een lege of overvolle maag. Daarnaast adviseren wij je om voordat je de infrarood sauna instapt even naar het toilet te gaan. Je kunt zo namelijk nog beter ontspannen. Neem vervolgens een warme douche zodat je poriën al kunnen openen. Na de douche kun je voorverwarmd en schoon de infraroodsauna ingaan.

 

Afdrogen na je douche

Door je na het douchen af te drogen kun je in de infraroodsauna beter transpireren. Droog je daarom af, maar niet door te wrijven, maar door met de handdoek op je huid te deppen. Zo voorkom je dat je huid beschadigd wordt.

 

Warm voetbad om beter te kunnen transpireren

 

Als je de mogelijkheid hebt, neem dan nog voor je de infraroodsauna ingaat een warm voetbad. Ook dat helpt om beter te kunnen transpireren in de sauna.

In de infraroodsauna

 

 

Leg in de infraroodsauna een badlaken klaar en ga daarop zitten. In plaats van een traditionele sauna wordt in de infraroodsauna geadviseerd om te gaan zitten. Infraroodstraling verplaatst zich namelijk horizontaal. Wat niet veel mensen  weten is dat het beter is om hevig te transpireren in een kortere tijd, dan minder transpireren in een langere tijd. Maak daarom je sessie in de infraroodsauna niet te lang! Wij adviseren 15 minuten.

 

Afkoelen na de sauna

Stap je uit de infraroodsauna dan is het het beste om eerst in de buitenlucht af te koelen en uit te transpireren. Zuurstof is namelijk waar je lichaam behoefte aan heeft. Koel je daarna af met een water verstuiver, zoals een koude of lauwe stortdouche. Ook een koud dompelbad is fijn, maar spoel vooraf wel het zweet van je lichaam af. Heb je een hoge bloeddruk? Dan raden we een koude stortdouche of waterbad af.

 

Nog een warm voetbad

Als je hierna een warm voetbad neemt zul je zien dat van top tot teen opwarmt.

 

En weer afkoelen

 

Het klinkt misschien raar, maar een tweede keer afkoelen is erg goed voor je hart en bloedvaten. Je traint zo je lichamelijke weerstand op pijl te houden.

 

Rust

Kom helemaal bij en geniet na van je rondje in de infraroodsauna en rond af met een rustpauze van 15 minuten.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.